théraváda buddhizmus

théraváda hínajána buddhizmus blog

Címkefelhő

Történet egy szerzetesről

Tébolyból a Nirvánába

Tavasz volt, London utcáin fújt a szél. Egy kórházban, a pszichiátriai részlegen egy buddhista szerzetes feküdt az ágyán és a plafont bámulta csendben. Tanító volt, piros szerzetesi ruhában volt, kopasz volt és kék szemei voltak. 45 éves volt és Nirodha volt a neve. Rajta kívül még hárman voltak a szobában. Az ő ágya az ablak mellett volt. Keveset beszélt. Felállt és kisétált a kórteremből a folyosóra. Odalépett a folyosón az ablakhoz és álmodozva meredt ki az ablakon, a felhőket fürkészte a tekintete. Az otthonára gondolt, a Londoni kolostorra. Nagyon vágyott oda. Hirtelen egy hang zökkentette ki az álmodozásból. Egy nő hangja volt az.
-Jónapot! Nahát, ön szerzetes?-kérdezte a nő.
Nirodha a hang irányába fordult. Egy 22 éves nő állt mellette, szőke hosszú haja volt és barna szemei. Nirodha ezt válaszolta:
-Igen, az vagyok.
-Akkor nagyon tisztelem Önt! Még nem láttam Önt itt! Én már 6 napja vagyok itt a pszichiátrián. Ön mikor jött?
-Ma. Azért nem látott, mert néhány órája vagyok itt.
-Soha nem láttam még szerzetest a pszichiátrián, pedig már sokat jártam itt.
Nirodha elfordította a tekintetét az ablakhoz és nem szólt semmit, ismét a felhőkre meredt. A nő tovább folytatta:
-Engem Elizabethnek hívnak, Önt hogy hívják?
-Nirodha a szerzetesi nevem.
-Már volt itt, vagy most van itt először?
-Már többször is voltam itt.
-Hogyhogy megtűrik Önt ilyen betegen a kolostorban?
-Tanító vagyok. És már régóta élek a kolostorban. A betegségem akkor kezdődött, amikor már tanítottam a kolostorban. A tanítványaim szeretetből nem szeretnének tőlem megválni, és azt is tudják, hogy nagyon szívesen tartózkodok a kolostorban és szívesen tanítóm őket.
-Önnek mi a betegsége?
-Skizofrénia.
-Nekem is! Paranoid skizofrénia. 70 %-os egészségkárosodásom van, dolgoznom sem kell, de otthon sem jó, néha begolyózok és bejövök ide  pihenni.
-Nekem azért enyhébb a betegségem.
Nirodha nagyon álmos volt, megdörzsölte a szemeit. A nyugtató injekció, amit kapott, nagyon elálmosította. Elizabeth ezt kérdezte:
-Miért nem fekszik le, Nirodha? Nagyon álmosnak látszik.
-Zavar, hogy a kórteremben beszélnek. Így nem lehet rendesen aludni. De a meditáció jobban hiányzik, mint az alvás.
-Megtanítana engem is meditálni?
-Érdekel a buddhizmus?
-Igen. Soha nem találkoztam még szerzetessel. Ön olyan nyugodtnak és békésnek tűnik! Ez fantasztikus. Bizonyára Ön már magas szinten van. A buddhizmusról nem sokat tudok. Csak azt, hogy folyamatosan újraszületünk és van a Nirvána, ami egy tudatállapot. Ha valaki eléri a Nirvánát, akkor nem születik többé újra és megszűnik minden szenvedése. Örökké békés és nyugodt lesz.
-Ez így van. A Nirvána előtt pedig vannak szintek: a folyamba lépés, az egyszer visszatérő, a vissza nem térő, és legvégül az Arahat, aki a Nirvánát elérte. Szívesen megtanítalak meditálni, amint kiérünk innen. A kolostoromban foglak megtanítani.
-Jó. A folyamba lépés milyen?
-Aki eléri a folyamba lépést, az rendíthetetlen bizalmat nyer a Buddhában, a tanításaiban, és a gyakorlóközösségben. Semmi nincs, ami megrendítené a bizalmát, a hitét. Aki eléri a folyamba lépést az 7 életen belül eléri a Nirvánát.
-És a folyamba lépést könnyű elérni?
-Nem. Sok meditációs gyakorlás és sok tanulás kell hozzá. Tegeződjünk, rendben?
-Jó! És aki a folyamba lépést el akarja érni, annak is úgy kell élnie mint egy szerzetesnek?
-Nem. A lemondott élet a vissza nem térő szint eléréséhez és a Nirvána eléréséhez szükséges. De ha valaki lemondottan él, még mielőtt folyamba lépett lenne, vagy egyszer visszatérő lenne, az felgyorsítja a haladását.
-És mi az egyszer visszatérő?
-Az egyszer visszatérő már csak egyetlen egyszer születik emberi létformába, és abban a következő életében éri el a Nirvánát, az emberi világban. A vissza nem térő pedig már soha többé nem születik emberi létformába, istenségként születik újra az egyik isteni világban, és ott éri el a Nirvánát.
-Nagyon jó! Én komolyan szeretnék meditálni, és tanulni a buddhizmusról.
-Írd le valahova a kolostorom címét. Majd ha kijutsz innen, akkor gyere a kolostorhoz. Én körülbelül még 5 vagy 6 napot töltök itt, többet nem szándékozok.
-Rendben, leírom, mindjárt jövök!
Elizabeth elindult a kórterme felé. Egy naplóval a kezében jött vissza, és egy tollat hozott. Nirodha elmondta, hogy hol található Londonban a kolostora. Elizabeth utána a betegségéről kérdezte Nirodhát:
-Te is hallucináltál, amikor bejöttél ide?
-Igen. Hangokat hallottam. Azután itt kaptam egy nyugtató injekciót, és többé-kevésbé elmúltak a hangok.
-Engem a mentő hozott be 6 napja. Én is napokig injekciókat kaptam. Otthon elkezdtem törni-zúzni a poharakat, tányérokat, kiabáltam, és édesanyám hívta a mentőt.
-Miért törtél-zúztál?
-Mert a hang arra utasított. Először megpróbáltam ellenállni, de aztán újra és újra azt parancsolta a hang, hogy törjem össze a poharakat, tányérokat. Sőt, színes pöttyöket is elkezdtem látni a levegőben. Azt mondtam anyámnak, hogy színes hó hullik a szobában, de ő semmit sem látott. Képzelődtem.
-Visszamegyek a kórtermembe.
-Még találkozunk!
-Szia.
-Szia, Nirodha!
Nirodha elindult a kórterme felé, és nagyot ásított. Leült az ágyára, megfogott egy könyvet, és olvasni kezdte. Hamarosan újra injekciót kapott. Este már annyira álmos volt, hogy este fél 8-kor elaludt, annak ellenére, hogy beszélgettek a kórteremben. A napok lassan teltek a pszichiátrián. Nirodha újra összetalálkozott a folyosón Elizabethel, és ismét beszélgettek. Elizabeth 5 nap múlva hazament a pszichiátriáról, Nirodha még maradt egy napot, azután visszatért a kolostorba.
Elizabeth 2 nap múlva, délután felkereste Nirodhát a kolostorban. Kopogott Nirodha szobájának ajtaján, majd kinyitotta az ajtót, összetette a két kezét, és tiszteletteljesen meghajolt előtte. Ezt mondta Nirodhának:
-Megtanultam az internetről, hogyan kell köszönteni egy szerzetest.
Nirodha hallgatott. Felállt, és Elizabeth felé indult, aki az ajtó előtt állt. Nirodha kiment a szobából, Elizabeth követte. Nirodha csendben ment a folyosón.
-Hová megyünk?
-Oda, ahol a szerzetesekkel meditálni szoktam.
Hamarosan egy hatalmas terembe értek, ahol körülbelül 20 párna volt a földön. A terem üres volt, de a terem menti folyosón szerzetesek jöttek-mentek. Nirodha becsukta az ajtót, leült az egyik párnára lótuszülésbe, Elizabeth is leült, és kérdezte Nirodhát, hogy hogyan helyezze el a lábait.
-Tedd a jobb lábat a bal elé, mindkettő be legyen hajlítva.
-Rendben.
-Hajolj meg a Buddha szobor előtt, velünk szemben van... Most mondd: Legyek békés, legyek nyugodt, legyek boldog. Legyen békés, nyugodt, boldog minden lény. Ezt ismételd el háromszor. Utána mondd egyszer: Szabaduljak meg minden szenvedéstől. Szabaduljon meg minden lény minden szenvedéstől.
Elizabeth megtette amiket Nirodha mondott neki. Utána Nirodha így szólt:
-Csukd be a szemed. Figyelj az orrlyukakon be és ki áramló levegőre. Figyeld meg a beáramló levegőt és a kiáramló levegőt. És közben gondolj erre: Be... Ki... Be... Ki... A "be" szóra egészen addig gondolj, amíg a belégzés tart. A "ki" szóra egészen addig gondolj, amíg a kilégzés tart. Hogyha gondolatok jelennek meg, akkor tudatosítsd: "Elkalandozás". Gondolj erre: "elkalandozás". Azután térj vissza a be és kilégzés figyeléséhez, és használd a címkézést: a belégzéskor gondolj arra hogy "be" , a kilégzéskor arra gondolj, hogy "ki". Amikor már sikerül megtartanod a figyelmet a be és kilégzésen egy rövid ideig, akkor elhagyhatod ezt a címkézést. A meditáció végét úgy fogom jelezni, hogy megkongatom a hangtálat.
Nirodha ezzel becsukta a szemeit és ő maga is meditációba kezdett. (Megjegyzés: Ezt a meditációt (Szamatha, másnéven Ánápánaszati itt is el tudjátok olvasni a blogomon, ahol Buddha tanítóbeszédét is bemásolom a meditációról: http://theravada.blogger.hu/2014/08/02/szamatha-anapanaszati ) Fél óra múlva Nirodha megkongatta a hangtálat. Ezt kérdezte Elizabethttől:
-Milyen volt?
-Jó. Sikerült figyelnem néhányszor a légzést egy rövid ideig.
-Gyakorolj otthon is, és gyakorolj majd velem is. Otthon füldugóval csináld, vagy zajt korlátozó fülvédővel. (Megjegyzés: Például itt lehet ilyeneket rendelni: http://zajvedo-fuldugo.arukereso.hu/ de gyógyszertárban is lehet venni füldugót.) Körülbelül egy óráig is meditálhatsz, hiszen jól megy neked. Ez a szamatha, másnéven ánápánaszati, amit most megtanítottam neked. A Szamatha lényege az elengedés. Elengedsz mindent, csak egy dologra figyelsz: a légzésre. A gondolatok nélküli koncentráció a szamádhi. Amikor a légzésen megmarad a figyelem, és nincs gondolkodás, azt szamádhinak hívják. Amikor a szamádhi hosszabbodik, akkor haladsz a meditációban. Amikor a szamádhi már órákig tart, akkor dzshánában vagy. Van négy alsóbb és négy felsőbb dzshána. Ezek az elmélyedési szintek. Ezeket nem könnyű elérni és évekig is tarthat, de valakinek még hosszabb időre van szüksége, életekre. Nem kötelező elérni a dzshánákat a folyamba lépés eléréséhez. Ne vágyj arra, hogy a dzshánákat, vagy a folyamba lépést elérd. Ne vágyj semmire. Légy tudatában, hogy a buddhista út célja a Nirvána, a dzshánák és a folyamba lépés mulandóak. A Nirvána többé nem múlik el, ha eléred. A Nirvána az időtlen béke, a szenvedés megszűnése, az újraszületés megszűnése. Minden más mulandó. Minden, ami nem a Nirvána, az csupán létrejön, megváltozik, elmúlik. A tudat, a test, az elme, a tudati jelenség, a világ, az univerzum mind megjelenik és elmúlik, miközben a változásnak alávetett. Most az éntelenséget tanítom meg neked. Mi az, ami állandó bennünk? A tegnap esti vacsora? A zenei ízlésünk? Vagy talán a test? Az elme? Van egyeltalán valami állandó, amit egyéniségnek, énnek nevezhetünk, amire azt mondhatjuk, hogy ezek mi vagyunk, ezek a miénk? Kutathatjuk, nem fogunk találni semmit, ami állandó bennünk. Minden folyamatosan megjelenik, és eltűnik. A tudat sem örökkévaló, mert folyamatosan változik a természete, a jellege, a tudattartalmak. És amikor meghalunk, ez a tudat elvész és egy új jön létre. A testet ha megvizsgáljuk, észrevehetjük, hogy nem állandó ez sem. Ez a test is folyamatosan változik, napról napra öregszik, és átalakul, míg végül elvész, akárcsak a tudat, és egy új test jön létre az újraszületéskor. Az elme sem állandó, hiszen mindig más és más gondolat jelenik meg benne. Akkor mégis mi az, ami állandó, ha önmagunkban nem találtunk semmi állandót? A világ talán állandó lenne? Az univerzum? Nem, ez sem az. Folyamatosan változik benne minden. Ráadásul a világok is létrejönnek és megszűnnek. Buddha tisztán látta a világkorszakokat, a világok létrejöttét, pusztulását, új világok létrejöttét, pusztulását. Minden csak keletkezik és elmúlik. Akkor mi az, amit énnek vallhatunk, amire azt mondhatjuk, hogy ez én vagyok, ez az enyém? Nincs szilárd talaj a lábunk alatt. Nincs mire támaszkodni. Az egyéniség valójában csak egy tévképzet, egy illúzió. A név, a kor, a birtokolt tárgy, a birtokolt élmény, a jelen tudatállapot, a test, az elme, a tudat, a világ, az univerzum mind mulandóak. Valójában senkinek nincs egyénisége. Az átlagember egy különálló "én"ként tapasztalja önmagát. A tapasztalt tárgyat elkülöníti a tapasztalótól, az átélt élményt, tudatállapotot szintén elkülöníti a tapasztalótól. Így önmaga, és az élmény, vagy tárgy, vagy akármi között távolságot hoz létre. Ez a távolság meggátolja a tudat könnyed és rugalmas, befogadóképes működését. Mert az illető mindent "én"nek és "enyém"nek él át, ennek látja, ennek érzi. Mivel ez a nem-tudás, ez a tévképzet fentáll, ezért a dolgok jóval szenvedéstelibbek, nehezebben elviselhetőbbek, hiszen mindent egy egyéniséggel azonosítunk. Ez az egyéniség nem létezik valójában. Amikor meditációk és elmélkedések segítségével erre rádöbbennünk, akkor közvetlen tapasztalat jön létre az éntelenségről. Ez nem egy elméleti gondolat, nem olyan, mint a bemagolt tudás, hanem ez egy érzés, tapasztalás. Ekkor a tudatról lepereg némi szenny és a tisztaság felbukkanik. Az énképzet meggyengül, és az eddig tapasztalt kettősség is felolvad, legalábbis valamennyire biztosan. Többé nincs a tapasztaló és a tapasztalt dolog, vagy állapot között távolság. Nincs elválasztás. Egység jön létre, az úgynevezett egységélményt éljük át. Ekkor döbbenünk rá, hogy valójában csak egy illúzió, egy tévképzet az "én", mert semmi sincs valójában, amit "én"nek lehetne nevezni. Ha gyakran vizsgáljuk a jelenségeket az éntelenség fényében, és megértjük, hogy miért is éntelen minden, akkor a kettősség egyre jobban elvész belőlünk, és a helyét átveszi az örömteli belátás, amely előbb-utóbb boldogsággal tölt el minket. Van egy gondolat, amit szeretek tudatosítani gyakran. Nem csupán azt figyelem meg, hogy a jelenségek keletkeznek és elmúlnak, és ezért nem mondhatom őket "én"nek, hanem ezeken is végigfutok gondolatban: "ez nem az enyém. ez nem az én énem. ez nem én vagyok. ez nem az, ami én vagyok." ezt bármire ráilleszthetem. ezek a Buddha szavai. több szuttában is használja ezt a gondolatsort (Megjegyzés: Szutta = Buddha tanítóbeszédei. Itt olvashattok tanítóbeszédeket: http://theravada.blogger.hu/2014/03/20/szuttak )Aztán haladok az egész univerzum éntelenségének megértése felé: "semmi nem az enyém. semmi nem az én énem. semmi sem vagyok. semmi sem az, ami én vagyok." Nézzük meg mi a dukkha, a szenvedésteliség. Ez is nagyon fontos. Itt nem arra kell gondolni, hogy a Buddha azt mondta, hogy minden kínszenvedés. Ez a gondolat az Első Nemes Igazság ("Van szenvedés") félreértelmezéséből keletkezik, amit gyakran úgy fordítanak, hogy az élet szenvedés. Amikor valaki ezt olvassa, rögtön ez juthat eszébe: A Buddha azt tanította, hogy az egész élet mindig kín, de szerintem nem mindig az, nem tudom ezt elfogadni. Buddha nem beszélt angolul, nem használt európai nyelvet, így az angol "szenvedni" szót sem használta. A régi iratokból láthatjuk, hogy Buddha a "dukkha" szót használta. Ez a páli szó több jelentést is hordozhat magában. Általános szenvedést is jelenthet, de bármi olyanra is célozhat, ami nem állandó, nem befejezett, vagy más dolog függvényében létezhet csak, és nem kielégítő. Akadnak olyan fordítók is, akik a jelentésükben talán helyesebb, és valódibb "nehéz, megterhelő" vagy "nem kielégítő természetű" szavakat használják a "dukkha" szó jelentésére, és nem pedig "szenvedés" szót használnak. Tehát a dukkhán nem érdemes úgy gondolkodni egyszerűen, hogy "minden szenvedés", mert akkor negatív lesz a világnézetünk, és beszűkülünk arra, hogy minden egy merő kín. Sokkal inkább érdemes úgy elmélkedni a dukkháról, hogy "feszültséggel teliek a dolgok, mert mindig csak megjelennek, és elmúlnak, ezért nem kielégítőek, hanem szétesnek, mulandóak. a vágy, a sóvárgás, a ragaszkodás van jelen a dolgokkal, ezért nem kielégítő természetűek a dolgok." Szóval ne szűkítsük be a látókörünket és ne azt gondoljuk, hogy minden kínszenvedés. hanem inkább azt, hogy nem kielégítőek a világ dolgai. Mindezekből az elmélkedésekből fakad az, hogy rádöbbenünk arra is, hogy pontosan ezek okáért érdemes és hasznos meditációt gyakorolni, a buddhizmus felé fordulni. Mert a szamszárában folyamatos újraszületés van, és folyamatosan át kell élnünk a születést, a betegséget, a szenvedést, az öregséget, a halált, újra és újra. Először megszületünk. aztán jönnek a betegségek, az apróbb szenvedések, és a nagyobb, jóval nehezebben elviselhető csapások, megpróbáltatások, kínok az életünkben. Bár vannak örömök is az életben, de ezek mindig elmúlanak, ezért valóban nem hoznak tartós kielégülést. Ahogy az idő megy, úgy találkozunk a vénüléssel, és legvégül a halállal is. Olyan hatalmas kínok is vannak a szamszárikus élet folyamán, mint például amikor egy nem meditáló lény (akinek a tudata átlagos, és nincs benne meditációs egyensúly) tehát egy nem meditáló lény elveszít olyan lényeket élete során, akikhez nagyon ragaszkodott, akikhez nagyon kötődött, legyen ez barát, rokon, családtag, szerető, házastárs, vagy akárki. Milyen hatalmas fájdalom! Vagy nézzünk meg előnytelenebb szamszárikus születéseket. Például valaki árván, szülők nélkül kezdi el az életét. Életében is rosszul bánnak vele nagyon sokan, nincs aki igazán megértse és melléálljon. Hatalmas szenvedéseket áll ki élete során. Vagy aki elveszíti a lakását és hajléktalanná válik. Milyen hatalmas kín ez is. Kukázik, és azt eszi amit mások a szemétbe dobnak. Vagy aki fogyatékosan születik. Az is milyen hatalmas szenvedés, és egész életében szenved miatta. Vagy gondoljunk bele milyen élete van azoknak akiket megerőszakoltak, akiket pedofil kapott el, vagy hasonlók. És ezek még csak az előnytelenebb emberi életek! Az igazság az, hogy mindannyian előbb, vagy utóbb születünk előnytelenebb élethelyzetekbe, előnytelenebb életminőségeket élünk meg, és sokkal többet szenvedünk, mint a jelenlegi életünkben. Nagyon sok ember hamar elveszíti az emberi újraszületést is. És akkor milyen az alsóbb világokba születni? Olyan, hogy az állati világban egy állat mentalitásával rendelkezünk, és az állatokra vadásznak, vagy épp kihasználják őket. Az éhes szellemek világában már ennél is nagyobb kínok vannak, az ott lévő lények nagyon erősen éhségtől és szomjúságtól szenvednek. És végül, legalul ott van a poklok világa. Ott a tudat és a test szinte folyamatosan el van gyötörve. ott szinte folyamatos depresszió és harag tombol minden lény szívében, és a lények vagy extrém hidegtől, vagy extrém melegtől szenvednek. ott a tudat és a test szinte folyamatosan, vagy akár folyamatosan el is van gyötörve. Amikor az illető pokolbeli tapasztalásaira irányuló karmái elfogynak, akkor az illető kikerül a pokolból, vagy másnéven paranoiavilágból. Miért van újraszületés? Miért születünk újra? A nemtudás, azaz a tévhitek miatt, és a sóvárgás, azaz a vágy miatt. Minden szenvedés emiatt jön létre. Valójában mindannyian, amíg még nem érjük el a Nirvánát, és a vágyainkat követjük, olyanok vagyunk, mint a leprások. Tekintsük a sebeket az égető, perzselő vágyaknak. ahogy a leprás testén is sebek vannak. a leprás elkezdi vakarni a sebeit, mert az enyhülést hoz neki, de mindezzel csak tovább fertőzi a leprával a testét. mi ugyanezt tesszük, ez a nagy igazság. a vágyak kielégítése enyhülést hoz nekünk, de ugyanakkor tovább fokozzuk a ragaszkodásokat, a sóvárgásokat. és pontosan ez az, ami a szamszárában, a létforgatagba való újraszületésben tart minket. Pontosan ezek okáért, és a szamszárában megtörténő hatalmas szenvedések áradatáért, a szamszára nem kielgítő. A jelenségek, a dolgok nem kielégítőek. A lények valójában csak több szenvedést teremtenek a vágyak utáni rohangálásokkal, mint örömöt. A csüngések csak további csüngéseket szülnek, és ugyanoda vezetnek vissza.  A vágyak, és a csüngések ugyanoda vezetnek vissza. A szamszára szenvedéseihez. a szamszárában tapasztalható kínokhoz, szenvedésekhez. mivel önmagába, a szamszárába vezet vissza bármilyen csüngés, vágy utáni rohanás. Az életek rövidek, megszületünk, megbetegszünk, szenvedünk, hatalmas kínokkal találkozunk, megöregszünk és meghalunk. céltalan, szenvedésekkel teli bolyongás az egész. a lények csupán az önző vágyaikat elégítik ki folyamatosan, de mind vissza is tér hozzájuk a szamszára szenvedéseinek formájában. Ez a szamszára. A szamszárában nincs valódi öröm, vagy valódi biztonság, vagy valódi nyugalom. minden elmúlik, nincs mibe kapaszkodni. a talaj kicsúszik a lábunk alól, folyamatosan. és a szamszára nem egy vidám, vagy örömteli dolog. hanem akármilyen keserű is elfogadni, a szamszára a szenvedések birodalma, a szenvedések világa. Minden, ami megjelenik, az elmúlik. De a Nirvána nem múlik el többé, ha elérjük. Mert a Nirvána mindig jelen volt, csak mi nem tapasztaltuk még meg. Ha egyszer belépünk a Nirvánába, akkor többé nem fog elmúlni. Ha egyszer belépünk a Nirvánába, akkor többé nem fogunk szenvedni és többé nem fogunk újraszületni. Itt még nincs vége az elmélkedésnek. Vegyük elő a Négy Nemes Igazságot. Mi a Négy Nemes Igazság? Gondoljuk át mélyen. 1. van szenvedés - ez a szenvedés a szamszára egésze, hisz amíg a szamszárában vagyunk addig szenvedünk is időnként, vagy gyakran. 2. a szenvedésnek van oka -a szenvedés oka a sóvárgás, a vágy, a tudatlanság. 3. a szenvedésnek van megszűntetése - a szenvedés megszűntetése/megszűnése a Nirvána elérése. a Nirvánában többé már nem sújt minket semmilyen szenvedés, és kimerül az újraszületések folyama. nem születünk többé újra a szamszárába. 4. a szenvedés megszűntetéséhez vezető út - ez a Nemes Nyolcrétű Ösvény... Gyere, Elizabeth, adok neked három könyvet.
Nirodha elindult kifelé a teremből, végigmentek a folyosón, bementek Nirodha szobájába, és a szerzetes adott három könyvet Elizabethnek. Elizabeth otthon is meditált, mindennap, rendszeresen gyakorolt. Időnként Nirodhához is elment a kolostorba meditálni, és a könyveket olvasta, amiket Nirodha adott neki. Nirodha néhány hét múlva megtanította Elizabethnek a vipasszaná meditációt is (Megjegyzés: ezt itt olvashatjátok el http://theravada.blogger.hu/2014/06/14/vipasszana) és a metta és a karuna meditációt is (Megjegyzés: ezt itt olvashatjátok el: http://theravada.blogger.hu/2014/03/20/mettakarunaupekkha)
Néhány hónap telt el. Elizabeth a  gyakorlásban haladt, már hosszabb szamádhira volt képes. Viszont észrevette, hogy néha szenvedéllyel tekint Nirodhára. Egyre jobban beleszeretett a szerzetesbe. Tudta, hogy ez nem helyes, és akadályozhatja a meditációs haladásban, és nem tudta, mit kéne csinálnia, nagyobb távolságot kellene-e tartania Nirodhától, csak ritkán kellene-e találkozniuk? Úgy döntött, elmondja Nirodhának a szerelmét. Egyrészt nem bírta magában tartani, másrészt pedig tudni akarta, hogy távolságot kellene-e tartaniuk. Elhívta Nirodhát a kolostor melletti erdőbe sétálni. A nap sütött, a nagy fák lombjaiba belefújt a szél. Nirodha így szólt, amikor néhány lépést már tettek az erdőben:
-Csak a szélén sétáljunk. Az erdő mélyén farkasok is vannak, meg rókák.
-Rendben. Nirodha... Mondanom kell valamit. Az az igazság... hogy szerelmes vagyok beléd. Távolságot kellene tartanunk?
Nirodha nem válaszolt rögtön. Zavarba jött és némán nézte Elizabethet. Azután gyorsan elnézett róla, és a talajra bámult. Ezt mondta:
-Igen, a legjobb lenne, ha csak eléggé ritkán találkoznánk.
-Mostanában jól érzed magad?
-Néha még hallok hangokat, a gyógyszeremet szedem.
-Én is jól vagyok mostanában, nagyjából, én is szedem a gyógyszert. Szereted a természetet, Nirodha?
-Igen.
-Nirodha, te olyan vagy, mintha az édesapám is lennél. De szerelmes is vagyok beléd. A valódi apám... vert gyerekkoromban, és az anyámat is verte... a szüleim elváltak. Az apámról hallani sem akarok. Azt sem tudom, hol lakik.
-Sajnálom.
-Köszönöm, hogy ilyen kedves vagy velem.
Nirodha semmit nem mondott erre. Elizabeth megállt, és könnyes szemmel nézte Nirodhát. Ezt mondta:
-Nem válhat valóra a szerelmem.
Nirodha zavartan nézte őt, majd így szólt:
-Keress egy hétköznapi embert. Egy szerzetesbe őrültség szerelmesnek lenni.
-Hiszen tudod, hogy őrült vagyok. Pontosan azért szeretlek, mert szerzetes vagy. A szerzetes lelkedet szeretem.
-Talán most jobb, ha hazamész.
Elizabeth elköszönt, és magára hagyta Nirodhát az erdőben. Nirodha maga elé nézett, és csak állt ott az erdőben, percekig. Könnyes lett a szeme és sírni kezdett. Elizabeth vallomása megrendítette, és érezte, hogy ez a szenvedély kölcsönös. Ő is vágyott Elizabethre, de a szíve a szerzetesi élethez vonzotta. Percekig sírt az erdőben állva. Utána elindult a kolostorba, és a Buddha szobor elé ült le a szobájában. Nézni kezdte a Buddha szobrot, és ezt mondta:
-Olyan erős vagyok, mint Buddha. Ő is maga mögött hagyta a vágyakat.
Nirodhát ismét a sírás kerítette hatalmába. Elizabeth hazafelé menet szintén sírt. Nirodha abbahagyta a sírást, és meditációba kezdett, megnyugodott.
Teltek a hetek, hónapok. Nirodha már 3 hónapja nem látta Elizabethet a kolostorban. Érezte, hogy hiányzik neki Elizabeth. Eltelt egy újabb hónap. Nirodha egyik éjjel nem tudott aludni, már éjfél volt, amikor befejezte a próbálkozást, hogy elaludjon. Kivette az asztala fiókjából a zseblámpáját, és bekapcsolta a zseblámpát. Kiment a szobájából, és kiment a kolostorból. A kolostor fala mentén sétálgatott, és a zseblámpával maga elé világított. Nagyon hűvös éjszaka volt. Nirodha álmosan elnézett a közeli erdő felé. A zseblámpát is elfordította abba az irányba. Tőle néhány méterre meglátott egy emberalakot, amint az erdő felé megy. Nirodha megrémült, az első gondolata az volt, hogy ez Elizabeth. A zseblámpával rávilágított a néhány méterre sétáló emberre és tényleg Elizabeth volt az. Nirodha felkiáltott:
-Elizabeth, mit csinálsz itt, miért mész az erdőbe?
-Nirodha...? Követnek!
Nirodha odament Elizabeth mellé, és odaállt elé. Elizabeth megállt. Nirodha ezt mondta:
-Ne menj ilyenkor az erdőbe, teljes őrültség. A fenevadak megtalálnak és megölnek. Kik követnek?
-Földönkívüliek.
-Én nem látok itt senkit.
-Ott vannak!
Elizabeth hátrafelé mutogatott, de senki nem volt ott. Nirodha megrázta a fejét, és ezt mondta:
-Nem. Nincs ott senki.
-Lilák, zöldek, fehérek! Ott vannak! Meg akarnak ölni!
Elizabeth rémülten magához szorította Nirodhát. Nirodha zavarba jött, és Elizabethet nézve tartotta a zseblámpát, és ezt mondta:
-Elizabeth, nyugodj meg. Skizofrén rohamod van. Nincs ott senki.
-Hazudsz... Ott vannak... Tegnap reggel óta felbukkannak időnként! Azt is mondták, hogy meg akarnak ölni! Mindenhová követnek! Azért jöttem ide, mert félek tőlük. Segíts!
Nirodha felsóhajtott. Nem tudta, mihez kezdjen Elizabethtel. Habozva megszólalt:
-Gyere, bemegyünk a kolostorba. Leülsz, és én hívom a mentőket. Nem lesz semmi baj.
-Miért hívod a mentőket?
-Mert képzelődsz. Itt nincs senki.
Elizabeth egész testében remegett és sírni kezdett. Nirodha elindult a kolostor bejárata felé, Elizabeth követte. Bementek, Elizabeth remegve leült a kolostorban a lépcsőre, Nirodha pedig hívta a mentőket. Elindultak a civilizáció felé, és hamarosan kiérkeztek a városba, a kolostor melletti réten át. Nirodha elvezette Elizabethet a mentőautóhoz, és elköszönt tőle. Elizabeth még mindig remegett, és sírt. Elvitte a mentőautó. Nirodha nyugtalanul visszaindult a kolostor felé. Bement a szobájába, leült az ágyra és kimerülten nézett maga elé. Hajnali két óra volt. Lefeküdt az ágyra, és megpróbált aludni, de nem tudott, zaklatott volt az elméje. Reggel felhívta a pszichiátriát, és megkérdezte, hogy mi van Elizabethtel. A telefonban csak annyit mondtak, hogy nincs semmi baj. Nirodha megnyugodott.
Két hét múlva délután Elizabeth a kolostorba ment, és a kertben találta Nirodhát. Elizabeth ezt mondta:
-Tiszteletreméltó Nirodha, sajnálom.
-Elizabeth...-kezdte komolyan Nirodha.-Nem szeretnélek megbántani, de... nem lenne neked jobb egy pszichiátriai otthonban? A saját életedet kockázatod. Majdnem bementél az erdőbe éjszaka.
-Nem akarok pszichiátriai otthonba menni. Ott nem lehet meditálni sem. El akarom érni a Nirvánát.
Nirodha hallgatott. Majd ezt mondta:
-Örülök, hogy jól vagy.
-Menjünk meditálni.
Nirodha és Elizabeth elmentek meditálni. Utána Elizabeth ezt mondta Nirodhának:
-Nem foglak téged keresni hónapokig. Még mindig szerelmes vagyok beléd. Jobb ha távolságot tartunk.
Nirodha komoly hangon megszólalt:
-Csak akkor gyere ide, ha a gyakorlásodról szeretnél kérdezni. Ha nincs kérdésed, ne gyere.
-Tessék?-kérdezte Elizabeth megrémülve.
-Csak akkor gyere ide, ha a gyakorlásodról szeretnél kérdezni. Ha nincs kérdésed, ne gyere.-ismételte meg Nirodha.
-Talán zavarlak?
-Nem fogsz haladni a meditációban, ha egy szerzetesre vágysz. Azonkívül nekem is vannak vágyaim... felbolygatod bennem a vágyakat.
Nirodha elhallgatott. Elizabeth Nirodhát nézte. Nirodha elnézett a fal felé, és folytatta:
-Ne bámulj, nem helyes. Menj haza, ha nincs más mondanivalód, vagy kérdésed.
Elizabeth elköszönt Nirodhától, és hazament. Nirodha fájó szívvel, egyedül ült a meditációs teremben, és maga elé nézett. Néhány perc múlva felment a szobájába.
Teltek a hónapok, Elizabeth nem kereste Nirodhát. Eltelt egy év, amióta Nirodha és Elizabeth utoljára találkoztak. Elizabeth jó barátja volt egy férfinak, akit a kolostorban ismert meg korábban. Ez a férfi is Nirodha tanítványa volt, ott töltött néhány napot a kolostorban, amikor Elizabeth is a kolostorban járt, Nirodhánál. Így megismerkedtek egymással és az interneten azóta is tartották a kapcsolatot. Elizabeth elárulta ennek a barátjának, hogy szerelmes Nirodhába. Egy éve nem találkozott egymással Nirodha és Elizabeth. Ez a férfi, akit Elizabeth a kolostorban ismert meg, egy nap tudomást szerzett arról, hogy Nirodha rákos lett és nem tudnak rajta segíteni már az orvosok. A férfi Elizabethnek megírta ezt az interneten keresztül, és Elizabeth teljesen összeomlott. Találkozni akart Nirodhával, hogy utoljára lássa. Sírva igyekezett a kolostorhoz, és a könnyeivel küszködve kopogott Nirodha szobájának ajtaján, majd belépett. Nirodha ott feküdt az ágyban, de nem tűnt fáradtnak, vagy elkeseredettnek. Elizabeth összetette a két kezét, meghajolt Nirodha ágya előtt és zokogásban tört ki. Nirodha szótlanul nézte őt, nem sírt, nem látszott szomorúnak. Elizabeth ezt kérdezte:
-Mennyi időd van vissza?
-Néhány hét.-felelte Nirodha.
-Nem félsz a haláltól?
-Nem.
-Nem látszol szomorúnak...
-Nem vagyok szomorú.
Elizabeth odalépett Nirodhához, és a könnyei Nirodha szerzetesi ruhájára hullottak. Nirodha teljesen nyugodt volt. Elizabeth ezt mondta Nirodhának:
-Mióta nem találkoztunk, négyszer voltam a pszichiátrián. Volt egy öngyilkossági kísérletem is!
-Mondtam, hogy legjobb lenne egy pszichiátriai otthonba menned. Nem vagy biztonságban a világban ezzel a nagyon súlyos betegséggel.
-De a pszichiátriai otthonban nem tudok meditálni sem.
-Jól válaszolsz. Ezzel a kérdéssel mindig próbára tettelek. Tudom, hogy nagyon kitartó vagy és igyekszel a gyakorlásban. Tudom, hogy addig nem állsz meg a gyakorlással, amíg el nem éred a Nirvánát. Nos tudnod kell, hogy okkal lépek ki az életedből. Mindennek oka van. Így annak is, hogy eltűnök az életedből. Csak gátol téged az, hogy szerelmes vagy egy szerzetesbe. Okkal találkoztunk, és okkal is lépek ki az életedből.
-De én ezt nem bírom elviselni, hogy kilépsz az életemből...
-Majd később el fogod tudni viselni. Erősebb leszel, mint gondolnád.
-Nem hiszem hogy erős leszek. Még a folyamba lépést sem értem el. Sokszor még mindig hitetlenkedek a Buddhában és a tanításban. Még mindig vannak kételyeim. Áruld el... te mit értél el? Soha nem kérdeztem...
Nirodha felemelte a kezét, kinyújtotta a mutatóújját és egy vonalat húzott a levegőbe, majd leeresztette a kezét. Elizabeth elgondolkozva nézte őt, és a mulandóságra gondolt. Ezzel a mozdulattal Nirodha a mulandóságra célzott. De még mindig nem tudta, milyen szintet ért el Nirodha. Elizabeth újra megkérdezte:

-Mit értél el?
-Ezt.-felelte Nirodha, és csendben maradt.
Néma csend volt percekig. Elizabeth megszólalt:
-A Nirvána békéjét érted el?
-Igen.
-Végigmentél az úton?
-Igen.
-Én miért nem értem el még a folyamba lépést sem?
-Légy türelemmel, én 24 évig gyakoroltam a meditációt. Már nincs rá szükségem. Elértem, amit akartam.
Elizabeth hallgatott, és leült Nirodha ágyára. Csendben voltak. Elizabeth érezte a békét, a megnyugvást, amit Nirodha árasztott magából. Kellemes volt ezt a békét és nyugalmat magába szívnia. Elizabeth néhány perc csend után megszólalt:
-Köszönök mindent, amit átadtál. És köszönöm a segítségedet, a tanításaidat, a könyveidet.
-Szívesen. Ne add fel soha a gyakorlást.-mondta rettentő komoly hangon Nirodha.
-Nem fogom feladni. Hiszek neked, elhiszem, hogy elérted a Nirvánát. De a gondolat, hogy el foglak veszíteni... szomorúsággal tölt el...
-Senkinek nem vagyok semmilye. Minden, ami megjelenik, az elmúlik. Ez a haldokló test... ez a tovatűnő tudatosság... nem én vagyok. Nincs Nirodha. Nincs Elizabeth. Nincs én, hiszen minden mulandó.
Elizabeth sírva felállt az ágyról és így köszönt el:
-Szerelmem, tanítóm. Amíg élek, nem foglak elfelejteni.
Nirodha csak ennyit mondott:
-Érd el a nemes törekvéseidet, nemes céljaidat.

Elizabeth zokogva kiment a szobából, és hazament. Depresszióba esett. Olyan mély depresszióba esett, hogy semmihez nem volt kedve, és nagyon zaklatott is volt, és ismét elkapta egy skizofrén roham, a mentő vitte el otthonról. A pszichiátrián ismét nyugtató injekciókat kapott, és depresszió elleni gyógyszert is kezdtek neki adni.  Már két hete volt a pszichiátrián, és épp a mobilján internetezett, amikor az a férfi, akit a kolostorban ismert meg, megírta neki, hogy Nirodha meghalt. Elizabeth a sok gyógyszertől és injekciótól teljesen álmosan, kábán bámult maga elé, és zokogott. A gyógyszer sem segített rajta, csak sírt. Hirtelen eszébe jutottak az emlékei Nirodháról, és legvégül az, amikor a szerzetes felemelte az újját és egy vonalat húzott a levegőbe, majd leeresztette a  kezét. Ekkor egy felismerés suhant át az agyán. Valóban minden mulandó. Valóban nincs személyiség, hiszen minden mulandó. Valóban nem kielégítőek a dolgok, hiszen mulandóak. Majd rádöbbent, hogy Nirodha a Nirvána elérésének szentelte több, mint a fél életét, lemondott minden vágyról, és a kolostorba vonult, és végül elérte azt, amit a Buddha is elért. Halálos beteg lett, de nem szenvedett és nem félt a haláltól. Boldog volt és nyugodt. Elizabeth az orrlyukain át be és kiáramló levegőt kezdte figyelni. A körülötte lévő zajok nem zavarták, csak a légzésére figyelt. Figyelte, hogy jön egyik lélegzet után a másik. Jön a belégzés, majd a kilégzés. És minden olyan mulandó, mint a kilégzés. Megjelennek a dolgok, aztán elmúlnak. Úgy fogynak el a megjelenő dolgok, mint a lélegzetek. Ekkor Elizabeth megingathatatlan hitet és bizalmat kezdett el érezni a Buddha tanításaiban, a Buddhában, Nirodhában, és az összes megvilágosodottban. Végtelen vágyat érzett a Nirvána, a megvilágosodás iránt. Senki ezt tönkre nem tudta tenni, el nem tudta venni. Ez volt a folyamba lépés, és Elizabeth nagyon boldog volt. Tudta, hogy aki eléri a folyamba lépést, az 7 életen belül eléri a Nirvánát. Elizabeth abbahagyta a sírást. Néhány nap múlva hazament a pszichiátriáról, és folytatta a gyakorlását. Gyakran álmodott éjszaka Nirodháról, és gyakran jutott eszébe Nirodha nappal. A depresszió elleni gyógyszer nagyrészt érzéketlenné tette, de időnként elsírta magát, ha Nirodha eszébe jutott. Néhány év múlva az egyszer visszatérő szintet is elérte. Ahogy elérte ezeket a szinteket, a betegsége egyre jobban veszített az erejéből. Már sokkal jobban érezte magát, és jóval ritkábban volt a pszichiátrián. Dolgozni is elmehetett. Azután néhány év múlva teljesen meggyógyult, és úgy döntött, hogy követi Nirodhát:  Ő is kolostorba ment. Szerzetesnő lett. Tanító lett belőle, és később elérte a vissza nem térő szintet, majd a Nirvánát is.

A BLOG BEJEGYZÉSEIM LINKJEI ITT TALÁLHATÓAK:

A HÁROM FŐ MEDITÁCIÓ AMIKET MINDENKÉPPEN GYAKOROLNUNK KELL:

SZAMAHTA - NYUGALOM MEDITÁCIÓhttp://theravada.blogger.hu/2014/08/02/szamatha-anapanaszati

VIPASSZANA - BELÁTÁS MEDITÁCIÓ http://theravada.blogger.hu/2014/06/14/vipasszana

METTA, KARUNA, UPEKKHA MEDITÁCIÓK - ezek az erős harag, gyűlölet leküzdésére alkalmas meditációk http://theravada.blogger.hu/2014/03/20/mettakarunaupekkha

Ez a fenti három link vezet a fő meditációkhoz amiket leírtam a blogomon, ezeket mindenképpen gyakorolnunk kell. Ez a többi bejegyzés már csak mellékes, amiket hozzátehetünk a gyakorlásunkhoz mint olvasmányok:

BLOG BEJEGYZÉS A SAJÁT SZEMÉLYES TAPASZTALÁSAIMRÓL AZ ÚTON VALÓ HALADÁSSAL KAPCSOLATBAN http://theravada.blogger.hu/2017/03/06/jelenlegi-tapasztalasaim

MOTIVÁCIÓ A GYAKORLÁSHOZ, MEDITÁCIÓHOZ: http://theravada.blogger.hu/2014/11/13/motivacio

A FOLYAMBA LÉPÉS (EGY NIRVÁNA ELŐTTI SZINT) ELÉRÉSE http://theravada.blogger.hu/2014/08/02/a-folyamba-lepes-elerese

EGY TERMÉSZETFELETTI TAPASZTALÁSOM: http://theravada.blogger.hu/2014/08/02/fenylenyek

EGY MÁSIK TERMÉSZETFELETTI TAPASZTALÁSOM: http://theravada.blogger.hu/2014/08/02/fenyeves

MIT CSINÁLJUNK MEDITÁCIÓ ELŐTT http://theravada.blogger.hu/2014/06/14/mit-csinaljunk-meditacio-elott

MIÉRT A BUDDHIZMUST VÁLASSZUK? http://theravada.blogger.hu/2014/03/20/miert-a-buddhizmus

FRISSÍTVE, KIBŐVÍTVE: BUDDHISTA ELMÉLKEDÉSEK http://theravada.blogger.hu/2014/03/20/buddhista-elmelkedesek

ASZUBHA MEDITÁCIÓ - MEDITÁCIÓ A TISZTÁTALANSÁGON http://theravada.blogger.hu/2014/06/14/aszubha-asubha-meditacio

AMARAVATI BUDDHISTA KOLOSTOR SZÁMÁRA ADOMÁNY KÜLDÉSE http://theravada.blogger.hu/2014/04/11/amaravati-buddhista-kolostor-szamara-adomany-kuldese

SZUTTÁK - TANÍTÓBESZÉDEK BUDDHA KORÁBÓL, BUDDHÁTÓL - FRISSÍTVE, KIBŐVÍTVE ! http://theravada.blogger.hu/2014/03/20/szuttak

MIT CSINÁLJUNK AMIKOR NINCS KEDVÜNK MEDITÁLNI? MIT CSINÁLJUNK AMIKOR ÁLMOSAK VAGYUNK VAGY KEVÉS AZ ENERGIÁNK? http://theravada.blogger.hu/2014/06/14/mit-csinaljunk-amikor-nincs-kedvunk-meditalni-mit-csinaljunk-amikor-almosak-vagyunk-vagy-keves-az-en

Metta, Karuna, Upekkha, Aszubha

Metta, Karuna, Upekkha, Aszubha

A fő meditációk, amelyeket mindennap végeznünk kell, ne feledjük - végezhetünk egyik nap vipasszanát, másnap az ánápánaszatit és így haladva tovább, egyik nap vipasszanát, másik nap ánápánaszatit. A linkek a bejegyzésekhez:

szamatha - ánápánaszati http://theravada.blogger.hu/2014/08/02/szamatha-anapanaszati

vipasszana (ha már haladtunk az ánápánaszatival) http://theravada.blogger.hu/2014/06/14/vipasszana

De a metta, karuna, upekkha, és aszubha gyakorlatokat a többi meditáció mellett is lehet végezni. Sőt ÉRDEMES!! Érdemes a mettát és a karunát mindennap végezni, amennyiben gyorsabb, és komolyabb eredményeket szeretnénk elérni a buddhizmus útján. A metta, a karuna és az upekkha abban segít, hogy a gyűlölettel teli érzéseket mások felé csillapítsuk. Nem arról van szó,hogy kedvesnek kell lennünk az ellenségeinkkel. Hanem arról, hogy együttérzéssel forduljunk minden lény felé, érezzük át, hogy minden lény aki még nem érte el a Nirvánát, eltévedt a téves nézetekben. Hiszen a Nirvána a helyes nézet, ha valaki eléri a Nirvánát, akkor helyes a nézete. De amíg nem érjük el a Nirvánát, addig helytelen nézetek hatására cselekszünk. Az aszubha meditáció pedig a nemi vágy eltörlésére szolgál, vagy a nemi vágy csökkentésére, ez olyan gyakorlóknak való, akik hajszolnák az érzéki örömöket, és akiknek a középút megtartása az érzéki örömöket illetően nehéz, vagy pedig azoknak a gyakorlóknak való akik úgy szeretnének élni, mint a szerzetesek. Az aszubháról többet nem fogok írni ebben a blog bejegyzésben, mivel már egy különálló blog bejegyzésben részleteztem az aszubha meditációt, egész pontosan ITT: http://theravada.blogger.hu/2014/06/14/aszubha-asubha-meditacio

valóban a szamatha (ánápánaszati), a vipasszana és a szatipatthána a fő meditációk de a karuna és a metta gyakorlása elengedhetetlen, hogyha elborítja a tudatunkat a gyűlölet és más emberekről rondán kezdünk el beszélni. Az ártalmas tudatállapotok: harag, szomorúság, nyugtalanság, érzéki örömök hajszolása, féltékenység, büszkeség, és még sorolhatnám. Ezek mind lassítják a meditációs haladást. Ha nem dolgozunk ellenünk, hagyjuk, hogy megjelennek és elborítsák a tudatunkat, ha hagyjuk hogy a különféle negatív érzelmek sodorjanak minket, és a negatív érzelmek hatása alatt cselekszünk, beszélünk, és gondolkodunk, máris lassítjuk a haladásunkat a meditációban, és egyben a buddhista úton is ami a megvilágosodás felé vezet. sőt, a negatív érzelmek és érzések nagyon erős akadályt is képezhetnek a gyakorló számára. Épp ezért érdemes a kezünkbe vennünk az irányítást és kontroll alatt tartani a tudatunkat. A tudat olyan, mint egy vad elefánt, a régi szokások rabja, azokhoz vissza akar térni, nem tudjuk neki azt mondani: Figyelj, maradj nyugodtan, maradj csendben. Nem. Mert a tudat olyan, mint egy vad elefánt, amit meg kell szelídíteni. ahogy az elefántot megszelídítik úgy a tudatot is meg lehet szelídíteni. de ezért erőfeszítést kell tenni. Mint ahogy az idomítónak is erőfeszítést kell tennie arra hogy az elefántot megszelídítse. Ha már megszelídítette akkor már nyugodtan a hátára ülhet bárki, az elefánt elvezeti őt oda, ahova az utas akarja, anélkül, hogy lerúgná a hátáról az utast.

Aki a mettát és a karunát is gyakorolja minden egyes nap, az a jövőben, ha szomorúságot fog érezni, vagy depressziós lesz, akkor annak a metta nagy segítség lesz.  De elegendő az is, ha csak akkor gyakoroljuk a karunát és a mettát, ha gyűlölködve tekintünk valakire, ha rondán akarunk beszélni valakiről. Valamint a metta és a karuna a félelmeket, az aggodalmakat és a rosszándékú vágyakat is csökkenti. Ezért valóban érdemes kifejleszteni és gyakorolni rendszeresen, mindennap. És bármikor, amikor szomorúak, vagy depressziósok vagyunk, bármikor amikor félelem, vagy aggódás jelenik meg, bármikor amikor rosszándékú gondolataink vannak magukról, vagy mások felé, bármikor amikor haraggal teli a tudatunk, akkor gyakoroljuk a mettát a hétköznapi életben is, függetlenül a helytől és időtől! Ez nagyon sokat fog segíteni. Tehát a mettát nem csak mély, csukott szemmel végzett meditációban gyakoroljuk. Hanem káros tudatállapotok megjelenésekor is. Elég az is, ha a mettát és a karunát csak akkor gyakoroljuk, ha utálkozva tekintünk valakire, ha valakiről rondán akarunk beszélni. A mettát ha összekötjük a Karunával, akkor még jobb lesz a gyakorlásunk, még intenzíven kitépjük a negatív érzelmeket a gyökerüknél fogva.

EBBEN A BEJEGYZÉSBEN SOK MINDENT LE FOGOK ÍRNI, AMI EGYSZERRE NAGYON SOKNAK TŰNIK. MIUTÁN ELOLVASTAD PRÓBÁLD MEG FELTENNI MAGADNAK A KÉRDÉST.... ezt a kérdést: Mi az, ami ebből a sok mindenből a legjobban segít nekem, amikor haragot érzek valaki iránt, vagy a világ iránt? mi az, ami ebből az egészből el tudja oszlatni bennem az indulatokat? mi tud segíteni ha dühös leszek valakire vagy a világra?

Ezt a kérdést én is feltettem magamban amikor a Metta, a Karuna, és az Upekkha meditációkról olvastam ezeket a tanításokat. Nekem a megszánás kifejlesztése segít a legjobban és az hogy nem csak azt nézem az illetőben hogy mijen rosszat mondott és mijen rosszat tett hanem próbálom tudomásul venni a tényt hogy ő is már régóta itt van a szamszárában, és persze ő is és minden lény is, aki nem érte el a Nirvánát, bizony a nem tudás áldozata. Ezen nem tud változtatni most mert nincs rá karmája a jelenlegi életében. (nem tud a megvilágosodás felé fordulni) így a nem tudás miatt cselekszik rosszul. Ezekről részletesen fogok írni.

A metta szerető kedvességet jelent. Kedvesnek lenni végső soron mindenkivel. Ilyenkor felötlik az emberben az a kérdés, hogy hogyan lehetne mindenkivel kedves lenni? Hogyan lehetne például egy sorozatgyilkos felé nem haragot, hanem kedvességet érezni? És hogyan lehetne nem nyugtalanságot, hanem nyugalmat érezni az irányába? Miért kellene olyan emberek felé kedvességet és békét érezni, akik szerintünk meg sem érdemlik?

Először is: Mindannyian, köztük te és én is a szamszára zavarodottsága miatt cselekszünk rossz dolgokat. Nem tudjuk, mit kéne tennünk. Zavarodottak vagyunk. mert a nem-tudás dolgozunk bennünk. Nem vagyunk megvilágosodottak. A világ, az érzelmek, a benyomások, az emberek mind-mind befolyásolnak minket, és csupán sodródunk az árral. Elveszítjük a józan eszünket, elveszítjük a kontrolt az indulatok felett, és máris rosszat teszünk mi is ugyanúgy, mint ahogy mások is. Megsértünk valakit, más közben megöl valakit, mégis mindannyian a szamszára nem-tudása, zavarodottsága miatt tesszük ezeket a negatív dolgokat. Ekkor megértjük, hogy nem maga az ember a rossz, hanem a tett, és emögött a szamszára körforgása áll. Ugyanakkor azt is átgondolhatjuk, hogy mindenkinek vannak jó oldalai, jó tulajdonságai. Ezt ha belátjuk és megértjük, akkor megértjük önmagunkat is, és minden lényt is. Megértjük, miért teszünk rosszat, és ezzel együtt az is világossá válik, hogy ha mettát és karunát használunk, az upekkhával kiegészítve, akkor a haragunk a rosszat cselekvő emberek felé eltűnik. A metta segítségével sok jót kívánhatunk másoknak. A karuna (szánalom) segítségével megszánjuk a rosszat cselekvő illetőt. Az upekkha (egykedvűség) segítségével megértjük a cselekedeteket, és ezáltal elcsítítjuk a bennünk felkelt ellenszenvet, és nyugalommá alakítjuk át. Minden lény a létforgatagban a BOLDOGSÁGOT KERESI. de mivel a tudatukat a nem tudás hatja át (azaz nem megvilágosodott lények) ezért tesznek olyan dolgokat is, amik nem épp túl jók. Igazából minden lény a boldogságot keresi. de nem tudják, hogy a szamszárában (a létforgatagban) a boldogság NEM található meg. Nem tudják, hogy vakon vezetik őket az érzékeik, a haragjaik, egyszóval az egó. Nem tudják, hogy a szamszára nem vezet örökkévaló boldogsághoz. A nem tudás fátyla a tudatukra telepedett. a tudatlanság azt diktálja nekik hogy a szamszárában a boldogság megtalálható. Ezért hajszolják a dolgokat, azt hiszik, örökkévalóak. nem látjuk a mulandóságot. de ha a buddhizmust gyakoroljuk, akkor a mulandóságot egyre jobban meglátjuk. a lények valójában borzalmasan szenvednek, elveszettek a szamszárában, nem tudják mit kéne tenniük, nem tudják, hogy a tudatlanság rabjai, nem tudják, hogy az újraszületések rabjai. Értsük meg, minden lény a boldogságot keresi, de a tudatukat a tudatlanság fátyla borítja. mi magunk is még ennek a fátyolnak, a tudatlanságnak az áldozatai vagyunk. Fejlesszünk ki megszánást önmagunk felé és minden lény felé. Kívánjuk: SZABADULJAK MEG MINDEN SZENVEDÉSTŐL! SZABADULJON MEG MINDEN LÉNY MINDEN SZENVEDÉSTŐL!

Értsük meg azt is, hogy a lények a szamszárában már rengeteg sok életet leéltek. rengetegszer újraszülettünk már mi magunk is. Ez alatt a rengeteg újraszületés alatt az ellenségeink és a szeretteink is tettek bölcs és jó dolgokat. amikor haragot érzünk valaki felé, az azért van mert az illető rossz cselekedetét látjuk csupán. Ezt a rossz cselekedetet látjuk örökkévalónak, ezt a rossz cselekedetet azonosítjuk azzal az emberrel, vagy állattal, akire haragszunk. Ha megfigyeljük, semmi mást nem látunk, csupán azt a rossz cselekedetet. ezekben a haragos pillanatokban el sem tudjuk képzelni, hogy az az ember jót is tett, és még jót is fog tenni. teljesen beszűkül a látókörünk és azt látjuk, hogy ez az ember rosszat tett, ennek hatására ez fogalmazódik meg bennünk: ROSSZ EMBER. ideje megszakítani az egó önteltségét. gondoljunk bele, hogy ez az ember már mennyiszer újraszületett a szamszárába, ahogy mi magunk is. és ez az ember még újra fog születni. múltbeli születéseiben tett jó és bölcs dolgokat. jövőbeli születéseiben, és a jelenlegi életében még tenni fog jó és bölcs dolgokat. Lássuk a teljes képet! ne csak azt az egy darab rossz cselekedetet. Fejlesszünk ki először megértést. Mindannyian tettünk rossz dolgokat a szamszárában. a saját szenvedésünk hatására. a tudatlanságunk, a vágyaink hatására. Először értsük meg, hogy milyen a létforgatagban való vándorlás. Nézzünk önmagunkra és minden lényre megszánással és kívánjuk azt hogy szabaduljunk meg minden szenvedéstől és minden lény szabaduljon meg minden szenvedéstől.

VALÓSZÍNŰLEG Az is mind a nem tudásból fakad, hogy azok a lények, akik a buddhizmust nem ismerik meg, vagy bár hallanak róla, hallják a tanítást de nem érdekli őket. Jelenlegi életükben ezen NEM tudnak változtatni. nincs rá karmájuk a jelenlegi életükben. Nem tudnak a megvilágosodás felé fordulni még. valóban nem mindenkinek van lehetősége arra hogy elinduljon. ha megnézed rengeteg istenhívő van meg materialista és teljesen berögzült bennük a tévedés. ez a nem tudás teljessége, amikor valaki materialista és ha azt mondod neki hogy te a buddhizmusban hiszel akkor kb. ezt gondolja magában: hát nekem aztán mondhatsz bármit ,én nem fogom azt elhinni mert megrögzött materialista vagyok... nekem aztán mondhatod.
igy gondolkodnak. akármit is mondanál nekik, átfolyik rajtuk a tanítás. olyanok mint egy repedt váza... beletöltheted a repedt vázába a vizet de az a víz ki fog folyni. ugyanilyenek azok is akik megrögzött istenhívők vagy materialisták. ez azért van igy mert bizonyára, valószínűleg így gondolkoztak sok életen át: élvezték a világ dolgait és nem gondoltak arra hogy a szamszára fájdalmas, hogy itt a világban valami nem oké. És az, hogy ennyire berögződtek benne a tévhitek, hogy ennyire berögződött benne az hogy a világ dolgait kell hajkurásznia, az egyeltalán nem élvezetes számára. egyeltalán nem öröm a tudatlanság gátja. mivel akiben a téves nézetek erős gyökereket vernek az még sokáig fog a szamszárában hánykolódni, egyik világból a másikba....

ha viszont valaki észreveszi azt hogy itt túl sok a szenvedés, valami itt nem jó, és ki akar szabadulni valahogy ebből a sok szenedésből és nem pedig a világ dolgait hajkurászni az létrehozhat egy olyan karmikus magot aminek a következménye az hogy megismeri a buddhizmust és belátja hogy amit a Buddha tanított az nem zöldség. akik hallják a tanítást és annak adnak igazat és belátják hogy jé, tényleg minden mulandó, meg éntelen, így  semmi se ad valódi boldogságot azok kapnak lehetőséget arra hogy kijussanak a szamszárából. de ezért tettek, mert észrevették hogy nem stimmel valami ebben a világban, és ki akarnak jutni a szenvedésekből.
De van úgy, hogy hiába érti meg mindezt, és hiába látja be azt hogy a buddhizmus igaz, nem jut tovább, nem kezd el gyakorolni. Az ilyenek majd következő életeikben fordulnak a meditáció gyakorlása felé. jelen életében még csak az öt alapszabályt követi, amiket a Buddha adott a világi követőknek (ne ölj, ne lopj, ne kövess el szexuálisan helytelen dolgot - például házasságtörés, megcsalás, viszony egy olyan embberel aki párkapcsolatban van), ne hazudj, ne fogyassz bódítószert) és azt mondja hogy a buddhizmusban hisz, de nem meditál.
De vannak olyanok akik már gyorsabban elfordulnak a meditáció felé... és komoly eredményeket érnek el pl. a Folyamba lépést vagy az egyszer visszatérő szintet vagy a vissza nem térő szintet. vagy a nirvánát.... a különböző szintekről itt írtam bejegyzést: http://theravada.blogger.hu/2014/03/20/miert-a-buddhizmus

Szóval ez így működik. meg kell érteni hogy a tudatlanság kerítette hatalmába az egész világot és az hogy a lények a tudatlanság hatására követnek el rossz dolgokat vagy hülyeségeket az valójában nem azért van mert örömükből teszik. a saját szenvedésükből, a saját primitívségükből eredően cselekszenek így..... Mi magunk is sokáig, nagyon hosszú időn át téves nézetekben hittünk, és a téves nézetek hatására cselekedtünk. most már jobb a helyzet mivel megismertük a Buddha tanítását. de még így is, még mi is követünk el hibákat időnként....... nincs tökéletes gyakorló.... amíg érzelmeink vannak addig bármikor cselekedhetünk az érzelmeink hatására. aki tökéletes lehet, az csak egy megvilágosodott lehet.

Aki felé haragot érzünk, annak kívánjuk azt is, hogy legyen kedvesebb az illető. És ha szívből kívánjuk ezeket a jókívánságokat, és teljes erőnkkel, akkor ez a kívánság nagyon erős lesz, és könnyebben valóra is válhat, persze nem hamarosan, hanem idő kell hozzá. Lehet, hogy csak következő életben fog valóra válni. Jószándékunkat használva jót tudunk neki kívánni. És végső soron minden lénynek azt kívánjuk, hogy minél előbb szabaduljon meg minden zavarodottságtól, minden nem-tudástól, és érje el minél előbb a Nirvánát. Ez a metta ereje. Tisztán látni miért teszünk rosszat, miért vagyunk zavarodottak, és hogy mit tehetünk azért, hogy megszűnjön minden zavarodottság. A saját magunk és a többiek zavarodottsága egyaránt. Erős jókívánságok. Kívánjuk az ellenségeink felé azt, hogy BÁRCSAK A METTA MEDITÁCIÓM ÖSSZES POZITÍV ENERGIÁJA ÁTHATNÁ ENNEK AZ ILLETŐNEK A SZÍVÉT ÉS TUDATÁT! BÁRCSAK A DHAMMA GYAKORLÁSA FELÉ FORDÍTANÁ! MINÉL ELŐBB SZABADULJON MEG MINDEN SZENVEDÉSTŐL, MINÉL ELŐBB VALÓSÍTSA MEG A NIRVÁNÁT.

A harag legyőzése a megértésnél kezdődik, amikor megértjük, hogy miért tette ezt a dolgot ez az ember. Ekkor megértjük azt is, hogy mindenki csak a szamszára zavarodottsága miatt cselekszik rosszat. Ekkor elővesszük a jókívánságokat és a szívünket kitárjuk az illető előtt.

A karunát a mettával kapcsoljuk össze, és ha például haragot érzünk valaki felé akkor először megszánjuk a karuna segítségével és aztán a metta segítségével kedvességet és pozitív kívánságokat küldünk felé. végül az upekkhával (egykedvűséggel) zárjuk le a gyakorlatunkat.

ha kegyetlenség jelenik meg bennünk: (pl. bosszúvágy, agresszió, rosszándék) akkor ezt gondoljuk: ez egy rossz célt ad, egy bukást, szenvedést, a poklot! ez a tövisek ösvénye, egy gonosz út, a sötét oldal, konfliktussal és erőszakkal teli kínszenvedés!

Ha haragszunk valakire: Megértjük őt, és mivel megértettük, ezért kedvesek tudunk vele lenni. Sajnáljuk meg a lényeket, amiért rossz dolgokat cselekszenek. a lények a vágyak, és a tudatlanság miatt tesznek rossz dolgokat. sajnáljuk meg, és szánjuk meg őket. érezzük át azt, hogy a következő életeikben milyen rossz lesz nekik! és mindez a tudatlanság miatt történik így. Ezt Karunának hívják. a megsajnálás a Karuna páli nyelven.

Kívánjuk: ennek a lénynek tűnjenek el a gondjai! Legyen mentes a kegyetlenségtől, a gyűlölettől, a bosszútól, legyen mentes a rosszándéktól, minden gondtól és frusztrációtól! Bárcsak szabad lenne ettől a szenvedéstől és minden szenvedéstől! ÉRJE EL A SZÍVÉT A KARUNA ÉS A METTA MEDITÁCIÓM, érintse meg a tudatát és a szívét a megszánás és a kedvesség! ezután végezzünk felé mettát:

Most kívánjuk ezeket: Legyen jól ez a lény, legyen nyugodt, legyen békés, legyen egészséges. Legyen kedves, jószándékú, bölcs, gyakorolja a Dhammát, a Buddha tanításait, és minél előbb szabaduljon meg a létforgatag összes szenvedésétől.

Legvégül az Upekkha (egykedvűség) fogja teljességében elnyugtatni és lecsítítani a felkelt ellenszenvünket, vagy a szomorúságot, szenvedés érzését:

A harag az egóból származik ugyanugy mint az összes többi érzés. az "én érzésem", "engem bántott meg", "engem bántott", stb. ilyenkor elevenitsük fel az Anatta (éntelenség) tanítását. erről itt olvashattok bővebben: http://theravada.blogger.hu/2014/03/20/buddhista-elmelkedesek

A másik személy cselekedetével azonosítja önmagát az egó, így keletkezik a szomorúság, a harag, stb. ezen kell túllépni és ezt kell meghaladni a Mettával, a Karunával, és az Upekkhával. ismételgessük: "ez nem én vagyok, ez nem az én énem, ez nem az ami én vagyok."

Ez a személy ugyanúgy a saját tetteiért felelős, a saját tetteinek a hordozója. Saját tettei által jött létre, saját tettei által született meg, és a saját tetteit fogja a jövőben is tapasztalni.

Amikor rosszkedvünk van a Metta és a Karuna akkor is segíteni fog rajtunk: Amikor rosszkedvünk van, vagy aggódunk valami miatt, akkor kívánjuk: Minden lény szabaduljon meg minden haragtól, kegyetlenségtől, rosszindulattól. Minden lény szabaduljon meg a bosszútól, minden gondtól és frusztrációtól! Minden lény legyen boldog, egészséges, és nyugodt. Minden lény gyakorolja a Buddha tanítását, a Dhammát. Minden lény minél előbb szabaduljon meg a létforgatag minden szenvedésétől! EGÉSZEN ADDIG ISMÉTELGETJÜK EZEKET a kívánságokat önmagunkban amíg a rosszkedv el nem tűnik. ha visszatér a depresszió akkor újra elkezdjük a kívánságokat.

A metta, a karuna és az upekkha meditációkat lehet végezni akkor is, ha nem érzünk haragot, vagy rosszkedvet. Úgy általánosságban, mint a gyakorlásunk egyik része. Ez a jövőben sokat fog segíteni a különféle akadályok legyőzésében: hamar segíteni fog a metta, hogyha depressziósak vagy nagyon csalódottak, dühösek leszünk valami miatt. Kettő fajtát írok le. Én az egyiket használom csak, de ismerem a másikat is. Használhatjuk mindkettőt, hol az egyiket hol a másikat, vagy gyakorolhatjuk csak az egyik fajtát.

Az első fajta, amit ismerek, annyiból áll, hogy a légzéssel kötjük össze a kívánságokat. Ez úgy történik, hogy csukott szemmel belégzéskor azt kívánjuk gondolatban, hogy "legyek jól". kilégzéskor "legyen jól minden lény". Újabb belégzéskor "legyek egészséges" kilégzéskor "legyen egészséges minden lény". belégzéskor "legyek kedves" kilégzéskor "legyen kedves minden lény". belégzéskor azt kívánjuk "legyek bölcs" kilégzéskor "legyen bölcs minden lény". belégzéskor "legyek jószándékú" kilégzéskor "legyen jószándékú minden lény". Bármilyen jókívánságot kívánhatunk még magunknak és másoknak, amit csak szeretnénk. Belégzéskor figyeljünk minden alkalommal arra, ahogy ez a kedves jókívánság, ez a kedvesség befelé áramlik és eltölt minket. Kilégzéskor pedig figyeljünk arra, ahogy a légzéssel együtt a kívánság is kiárad a világba. A legutolsó kívánságunk alkalmával hagyjuk el azt, hogy a légzéssel kössük össze a kívánságot. Tehát most már ne figyeljünk a ki és be légzésre miközben a kívánságot megtesszük. mert ez a kívánság hosszabb lesz mint a be és kilégzés időtartalma. Tehát hagyjuk el a be és kilégzés figyelését és kívánjuk: "minél előbb szabaduljak meg a szamszára összes szenvedésétől!" Ezután pedig kívánjuk ezt: "minél előbb szabaduljon meg a szamszára összes szenvedésétől minden lény". Legvégül pedig ezt kívánjuk: "Mindazt a jót és mindazt a mettát, ami létrejött, szétárasztom minden lény között, az egész univerzumban. Váljon minden lény javára. Minden lény minél előbb szabaduljon meg minden szenvedéstől, és érje el minél előbb a szenvedésmentességet." Ekkor nem teszünk mást, mint felajánljuk mindazt a sok jót, ami létrejött, minden lény számára. A metta tiszta erejét árasztjuk szét az univerzumban.

A második fajta metta, amit ismerek, így néz ki: Először önmagunkra kell összpontosítanunk. Forduljunk befelé. Teljesen mindegy milyen érzelem jelenik meg. Önmagunkra figyeljünk. És gondoljunk erre: "Most a felszínre hozom mindazt a mettát, ami bennem van". Ekkor máris kedvességet érzékelhetünk. Ezt a kedvességet árasszuk szét önmagunkban. És kívánjuk önmagunknak a következőket:

Legyek boldog, legyek szabad minden szenvedéstől.
Legyek szabad minden ellenségeskedéstől és minden haragtól.
Legyek szabad minden frusztrációtól és minden szenvedéstől.

Ha vannak olyan hibáink, amiken változtatni szeretnénk, de nehéznek találjuk, akkor most itt az alaklom. Például ha kapzsik vagyunk, akkor kívánjuk magunknak azt, hogy "legyek nagylelkű".

Saját magunk után következik egy hozzánk közelálló ember. Lehet az egy legjobb barát például.Idézzük fel a barátunk képét és kívánjuk:

Legyen boldog, legyen szabad minden szenvedéstől.
Legyen szabad minden ellenségeskedéstől és minden haragtól.
Legyen szabad minden frusztrációtól és minden szenvedéstől.

Majd következik egy ismeretlen személy, akit csak látásból ismerünk, de még sosem beszéltünk vele, vagy esetleg csak a nevét tudjuk. Neki is kívánjuk ugyanezeket.

Legyen boldog, legyen szabad minden szenvedéstől.
Legyen szabad minden ellenségeskedéstől és minden haragtól.
Legyen szabad minden frusztrációtól és minden szenvedéstől.

Következzen ezután egy olyan ember, akire neheztelünk, aki felé ellenszenvet érzünk. Idézzük fel az ellenségünket és kívánjuk:

Legyen boldog, legyen szabad minden szenvedéstől.
Legyen szabad minden ellenségeskedéstől és minden haragtól.
Legyen szabad minden frusztrációtól és minden szenvedéstől.

Ezután minden lénynek kívánjuk a jókívánságainkat. És természetesen azt is, hogy minden lény minél előbb szabaduljon meg a szamszára összes szenvedésétől.

Legyen minden lény boldog, legyen minden lény szabad minden szenvedéstől.
Legyen minden lény szabad minden ellenségeskedéstől és minden haragtól.
Legyen minden lény szabad minden frusztrációtól és minden szenvedéstől.

Legvégül felajánljuk a metta meditáció erejét és gyümölcseit minden lény számára. Azt kívánjuk, hogy "mindaz a metta, és mindaz a jó ami megjelent, áradjon szét az univerzumban, és váljon minden lény javára, és hasznára. És minden lény minél előbb érje el a szenvedésmentességet".

Ez a metta. Kedvesség. Semmi más. Önzetlen kedvesség minden lény felé, ami a megértésnél kezdődik. A Karuna a szánalom, aminek segítségével megszánunk minden lényt.

A karunát is végezhetjük úgy, mint a gyakorlásunk egyik része, mint a meditációs gyakorlásunk egyik mellékesebb része.A karunát nem csak akkor végezzük ha haragszunk valakire, hanem úgy is, mint a mettát - azaz bevesszük a meditációs gyakorlataink közé. érdemes először a karunát elvégezni aztán utána a mettát.

Először elképzelünk egy szerencsétlen helyzetben lévő embert: aki pl. fogyatékos vagy szegény, ilyesmik.kívánjuk: "ennek a lénynek tűnjenek el a gondjai! Bárcsak szabad lenne ettől a szenvedéstől és minden szenvedéstől!"

kívánjuk egy semleges lény felé is és egy olyan felé is aki rossz dolgokat tesz.amikor rossz dolgokat tevő ember felé kívánjuk, akkor először gondoljuk át hogy mindenki aki rossz dolgokat tesz, vakság miatt teszi. elvakultság miatt. egy valódi sajnálat, mesgszánás értük, mert mindannyian szenvedni fognak a jövőben a karmáik miatt. milyen rossz lesz nekik!

Ezután ezeket kívánjuk néhányszor:
én és minden lény legyünk szabadok a kegyetlenségtől a megszánásra irányuló tudatosság művelése által
én és minden lény legyünk szabadok a kegyetlenségtől a megszánás gondozásának művelése által
én és minden lény legyünk szabadok a kegyetlenségtől az energiával teli megszánás művelése által
én és minden lény legyünk szabadok a kegyetlenségtől a vidám határtalan megszánás művelése által
én és minden lény legyünk szabadok a kegyetlenségtől a megnyugtató megszánás művelése által
én és minden lény legyünk szabadok a jkegyetlenségtől a koncentrált, egyhegyű megszánás művelése által
én és minden lény legyünk szabadok a kegyetlenségtől a rendíthetetlen megszánás művelése által
én és minden lény legyünk szabadok minden szenvedéstől, kíntól és frusztrációtól
én és minden lény legyünk szabadok minden gyűlölettől, kegyetlenségtől, könyörtelenségtől és bosszútól!

Sok mindent leírtam ide, ami segít abban, hogy leküzdjük a haragunkat, rosszindulatunkat. Keressük meg azt, ami a leghasznosabb számunkra, ami nekünk megfelelő, ami segít.


A fő meditációk, amelyeket rendszeresen végeznünk kell, ne feledjük:

szamatha (ánápánaszati) http://theravada.blogger.hu/2014/08/02/szamatha-anapanaszati

vipasszana (ha már haladtunk az ánápánaszatival) http://theravada.blogger.hu/2014/06/14/vipasszana


És végül bemásolok KÉT szuttát (tanítóbeszédet) a Mettáról:

FORRÁS: http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Suttanipata-1-8-fp
Snp 1.8 Metta Sutta
1. A szeretetről szóló tanítóbeszéd
Tartalom [elrejtés]
1. A szeretetről szóló tanítóbeszéd
1.1. Páli nyelven:

(A páli nyelvű kántálás letölthető a Birken kolostor honlapjáról, a felvételt az Amaravati kolostorbeli közösség készítette 2005-ben.)

(lásd páli nyelven)

Aki jó úton jár, így cselekedjék, hogy
elérje a nyugalom állapotát:
Legyen rátermett, becsületes, egyenes,
nyájas szavú, szelíd és szerény,

megelégedett, kevés igényű,
kevés elfoglaltsággal bíró, egyszerű életet élő,
érzékeit uraló, körültekintő,
tartózkodó, családokhoz nem kötődő.

Ne tegyen semmit sem,
amit a bölcsek rosszallnának.
Legyen minden lény boldog és békés,
töltse el boldogság.

Minden létező élőlényt,
legyen gyenge vagy erős,
hosszú, nagy- vagy középtermetű,
rövid, kicsiny vagy vaskos,

látásból ismert vagy sosem látott,
távolban vagy közelben lakó,
létező vagy létezést kereső,
kivétel nélkül minden lényt töltsön el boldogság.

A másikat senki sehol tönkre ne tegye,
meg ne alázza.
Haragból vagy ellenszenvből
senki se kívánjon a másiknak rosszat.

Ahogyan az anya védi gyermekét, egyetlen gyermekét,
akár élete árán is,
úgy terjessze ki az ember szívét határtalanul,
mindenre, ami csak él.

Az ember szerető szívét
terjessze ki határtalanul, minden világra
— fölfelé, lefelé és minden irányban —,
akadályok nélkül, gyűlölködés nélkül, ellenségeskedés nélkül.

Amíg az ember lankadatlan, tartsa fönn ezt a tudatosságot,
akár áll, akár jár, akár ül, akár fekszik.
E tanítás szerint ezt mondják
magasztos állapotnak.

Nem bonyolódván vélekedések hálójába,
erényekkel ékesen és átlátással fölvértezve,
az ember föladja az érzéki örömök iránti vágyakozást.
Az ilyen ember bizony nem tér vissza újra anyaölbe.

Itt végződik A szeretetről szóló tanítóbeszéd.

1.1. Páli nyelven:

karaṇīya mattha kusalena,
yan taṃ santaṃ padaṃ abhisamecca,
sakko ujū ca suhujū ca,
suvaco cassa mudu anatimānī

santussako ca subharo ca,
appakicco ca sallahukavutti,
santindriyo ca nipako ca,
appagabbho kulesu ananugiddho.

na ca khuddaṃ samācare kiñci,
yena viññū pare upavadeyyuṃ.
sukhino vā khemino hontu,
sabbe sattā bhavantu sukhitattā.

ye keci pāṇabhūtatthi,
tasā vā thāvarā vā anavasesā,
dīghā vā ye mahantā vā,
majjhimā rassakā aṇukathūlā,

diṭṭhā vā ye ca adiṭṭhā,
ye ca dūre vasanti avidūre,
bhūtā vā sambhavesī vā,
sabbe sattā bhavantu sukhitattā.

na paro paraṃ nikubbetha,
nātimaññetha katthaci naṃ kiñci,
byārosanā paṭighasaññā,
nāññamaññassa dukkhamiccheyya.

mātā yathā niyaṃ puttaṃ,
āyusā ekaputtamanurakkhe,
evampi sabbabhūtesu,
mānasaṃ bhāvaye aparimāṇaṃ.

mettañca sabbalokasmiṃ,
mānasaṃ bhāvaye aparimāṇaṃ
uddhaṃ adho ca tiriyañca,
asambādhaṃ averaṃ asapattaṃ.

tiṭṭhañcaraṃ nisinno vā,
sayāno vā yāvatāssa vigatamiddho;
etaṃ satiṃ adhiṭṭheyya,
brahmam-etaṃ vihāraṃ idha-māhu.

diṭṭhiñca anupaggamma,
sīlavā dassanena sampanno
kāmesu vineyya gedhaṃ,
na hi jātu gabbhaseyya puna retī ’ti.

mettasuttaṃ niṭṭhitaṃ

>>>>>>>

FORRÁS: http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Itivuttaka-1-27-pl
Iti 1.27 Mettā-bhāvanā Sutta
1. A szerető kedvesség kifejlesztése
Tartalom [elrejtés]
1. A szerető kedvesség kifejlesztése

Így szólott a Magasztos, így szólott az Arahant, így hallottam:

– Szerzetesek, a kedvező jövőbeli születést előidéző érdemek bármely alapját tekintjük is, mindezek egy tizenhatod részét sem teszik ki a tudat szerető kedvesség általi felszabadulásának. A tudat szeretetben történő felszabadulása felülmúlja mindegyiket, s fényesen és ragyogóan sugárzik.

Ahogy, Szerzetesek, az összes csillag fénye egy tizenhatod részét sem teszi ki a Hold fényének, a Hold fénye viszont mindegyiket felülmúlja, oly fényesen és ragyogóan sugárzik, ugyanígy a kedvező jövőbeli születést előidéző érdemek bármely alapja egy tizenhatod részét sem teszi ki a tudat szerető kedvesség általi felszabadulásának: a tudat szeretetben történő felszabadulása felülmúlja mindegyiket, s fényesen és ragyogóan sugárzik.

Ahogy ősszel, Szerzetesek, az esős évszak utolsó hónapjában, amikor tiszta és felhőtlen az ég, a felkelő Nap szétoszlatja a tér sötétjét s fényesen és ragyogóan sugárzik, ugyanígy a kedvező jövőbeli születést előidéző érdemek bármely alapja egy tizenhatod részét sem teszi ki a tudat szerető kedvesség általi felszabadulásának: a tudat szeretetben történő felszabadulása felülmúlja mindegyiket, s fényesen és ragyogóan sugárzik.

S ahogy, Szerzetesek, az éjszakában, a hajnalhasadás pillanatában, a hajnalcsillag felragyog s fényesen sugárzik, ugyanígy a kedvező jövőbeli születést előidéző érdemek bármely alapja egy tizenhatod részét sem teszi ki a tudat szerető kedvesség általi felszabadulásának: a tudat szeretetben történő felszabadulása felülmúlja mindegyiket, s fényesen és ragyogóan sugárzik.

Aki éberen kifejleszti
A határtalan szerető kedvességet,
Annak béklyói lehullanak,
Látván a kötődések megszűnését.

Ha romlatlan tudattal
Csak egyetlen lényt itat át
Szerető gondolatokkal,
Ezzel valamennyi érdemre tesz szert.

A nemes ember azonban
Az érdemek bőségét hozza létre
Azáltal, hogy az összes élőlényhez
Együttérző tudattal viszonyul.

Ama királyi Bölcsek, akik meghódították volt
Az egész lényektől benépesített földet,
Nekiálltak áldozatokat bemutatni:
Ló áldozatot, emberáldozatot,

Vízszertartást, szóma áldozatot,
S azt, amit ‘az Akadálytalannak’ neveznek.
Mindezek azonban az egy tizanhatod részét sem teszik ki
A jól begyakorolt szeretetteli tudatnak,

Mint ahogy a csillagok egész seregét is
Elhomályosítja a Hold ragyogása.
Aki nem öl,
S nem késztet másokat sem arra, hogy öljenek,

Aki nem igáz le másokat,
S nem késztet senkit arra, hogy másokat leigázzon,
Aki szeretettel van minden élőlény felé —
Az nem tapasztal többé ellenségeskedést senkivel.

Ez is hozzátartozik mindannak az értelméhez, amit a Magasztos mondott, így hallottam.

A szuttákat kivéve a fenti írásokban több helyen a Tiszteletreméltó Szamahita Thera (egy szerzetes tanító) weboldalát használtam aki engedélyt adott arra hogy a weboldalát magyar nyelvre fordítsam. De hozzáteszem hogy a saját gondolataim is sok helyen benne vannak ebben a blog bejegyzésben. Tehát nem minden helyen az ő weboldaláról olvashattok dolgokat. Szamahita Thera  angol nyelvű weboldalát itt találjátok: http://what-buddha-said.net/